Eat the rainbow

Eat the rainbow
Eat the rainbow

Monday 19 December 2016

QUORN CHRISTMAS HAM / JULSKINKA

Förra året (2015) kom en ny produkt i begränsad upplaga - Quorn Julspecial. Det är ett lakto-ovo-vegetariskt och glutenfritt alternativ ska påminna om julskinka till utseende och konsistens. Den kommer utan griljering. Vilket är positivt, i min åsikt, då man kan anpassa den till smak, tycke och det tillåter flera variationer. 
Provade aldrig produkten förra året men valde att göra det i år med tanke på att jag har varit så nyfiken på att prova den. Igår så firade jag och min bästa vän "jul" där vi provade på olika recept och produkter samt delade ut presenter. 
Jag måste erkänna att jag blev så positivt överraskad när det kommer till smak, konsistens, lukt. Konsistensen är mjuk och saftig, den luktar lite som korv och så är den super lätt att tillaga. Man sätter den i ugnen i 60 min (200 grader) och så är den  färdig. Ugnen sköter allt ! Min bästa vän trodde att det var kött först. Rekommenderar verkligen denna produkten till alla vegetarianer och icke vegetarianer!
 Den har även riktigt bra näringsvärden:
Per 100g: 133kcal, 5.6g fett, 2.2g kolhydrater, 5.1g fibrer, 15.9g protein.


Serverade den med lite stuvad grönkål och en zucchini gratäng. 

                                                       QUORN CHRISTMAS HAM

Last year (2015), a new product, in a limited edition - Quorn- Christmas special - came out. It is a lacto-ovo vegetarian and gluten-free options that resembles Christmas ham in appearance and texture.


I never tried this product last year but chose to do so this year as I have been  so curious to try it and due to the fact that I am a big fan of quorns products. Yesterday I decided to celebrate Christamas with my best friend and saw the try out of this product as a perfect opportunity. 



I must admit that I was pleasantly surprised when it comes to taste, texture and smell. The texture is soft and moist, it smells a little like sausage and so it is super easy to prepare. You put it in the oven for 60 minutes (200 degrees) and it's ready. The oven takes care of everything! My best friend thought it was meat first. Highly recommend this product to all vegetarians and non-vegetarians!



It also has great macros:



Per 100g: 133kcal, 5.6g fat, 2.2g carbohydrates, 5.1g fiber, 15.9g protein.























































No comments:

Post a Comment